Náš zákazník, náš KMÁN.
Známe to asi každý. Buď dostanete košili a je vám malá nebo se vám sejdou dvě stejné – nepříjemné. Ale tak co, máte účtenku tak prostě košili vyměníte za větší, a nebo jednu z nich zkrátka a dobře vrátíte. Možná, záleží na koho narazíte. Kdysi tomu skutečně bylo: „náš zákazník, náš pán…“ ale v dnešní době je tomu na mnoha místech spíše naopak. Někde vám nedovolí ani zboží vyměnit natož pak ho ještě vrátit a žádat peníze zpět. I když, najdou i světlé výjimky. V posledních letech se poměrně rozrůstá internetový obchod. Internet je zahlcen všelijakými e-shopy s kdo ví čím. Pokud chcete reklamovat, dejte pozor. Rozdíly mezi internetovými obchody a tzv. kamennými je velký.
Nesmíme, ale ukřivdit těm, kteří se snaží vyjít zákazníkům vstříc. Za zmínku určitě stojí obchodní dům IKEA, který nemívá s vracením zboží nijak velké problémy. Do devadesáti dnů od zakoupení výrobku můžete přijít a zboží bez udání důvodu vrátit, ale musíte mít uschovanou účtenku a zboží dodat v originálním balení. Nepoužité zboží si obchod vezme a vrátí vám vaše peníze zpět. Podobně se chovají i další obchody, i když ty už nemívají tak dlouhou dobu pro vrácení zboží. Patří mezi ně Datart, Baťa, Hypernova nebo také Tesco.
Tohle ano, to už ne…
Je to tak, že všechny výhody mají také své nevýhody, tedy spíše nevýhody pro zákazníka než pro prodejce. Ona se totiž možnost na vrácení zboží vztahuje jen na některé výrobky. A právě IKEA má tzv. seznam, kde jsou uvedeny ty výrobky, které zpět vezmou a které ne. Znemožnění vrácení zboží se vztahuje zejména na metrové zboží, ložní prádlo, nebalené matrace nebo také rostliny.
Menší obchodní si pravděpodobně uvědomují jak je silná konkurence a obvykle vám zboží vymění nebo vrátí peníze. Ale ani v tomto případě to není samozřejmostí. Můžete holt narazit na obchodníka, který vám prostě nic nevymění a nic nevezme zpět. Nutno podotknout, že jiná situace je, jdete-li vrátit zboží poškozené nebo znehodnocené. V tomto případě mluvíme o reklamačním řízení, které má jasně daná pravidla „hry“ podle kterých se obchodníci musí řídit. I když „musí a musí“ že ano.
Nakupovat z domova
I to je v dnešní době umožněno, a to díky internetovým obchodům, které jsem zmiňovala již v počátku. I v tomto případě se „hraje“ podle pravidel. Občanský zákoník, § 53, umožňuje uzavření kupní smlouvy za použití komunikačních prostředků (dálkových), tedy po internetové síti. Zákazník může od kupní smlouvy do 14 dnů od převzetí plnění odstoupit. Snad vás napadne, proč tomu tak je – je tomu tak zejména proto, že jakožto „dálkový“ zákazník nemáte možnost si zboží osahat a seznámit se s ním ještě před zakoupením, proto je tento druh obchodu ošetřen trochu odlišně, než obchod běžný. Zboží, které vracíte musíte však obchodníkovi doručit , a to v původním stavu.